Informatieborden geplaatst, een lang gekoesterde wens van Dorpsraad Ospel

Een lang gekoesterde wens van initiatiefnemer Dorpsraad Ospel was om de huidige informatieborden te vervangen door digitale informatieborden.

Nadat in 2018 de eerste gesprekken plaatsvonden met de gemeente Nederweert heeft het college besloten om in alle kernen digitale informatieborden te plaatsen. De plattegrondborden zijn vervangen door moderne digitale informatieborden waarop verenigingen en stichtingen hun activiteiten op kunnen plaatsen (geen commerciële activiteiten). De uitdrukkelijke wens van de dorpsraden was dat verenigingen en stichtingen gratis hier gebruik van kunnen maken. Hiermee heeft het college ingestemd.

Verenigingen en stichtingen die hun activiteiten op de informatieborden willen plaatsen kunnen gebruik maken van een digitaal formulier dat beschikbaar is bij de gemeente. De activiteit dient drie weken voor aanvang te zijn ingediend via HenkVenner@dorpsraad-ospel.nl

Artikel gemeente Nederweert 1 augustus 2022:

Foto Nederweert24/gemeente Nederweert

Digitaal informatiebord voor elke kern in gemeente

Elke kern van Nederweert heeft sinds kort een digitaal informatiebord. Daar kunnen niet-commerciële organisaties gratis teksten laten plaatsen ter promotie van bijvoorbeeld een evenement. Het gaat dan om dorpsraden, verenigingen, stichtingen en andere organisaties. De dorpsraden en de Ondernemersvereniging Nederweert (OVN) zijn blij met de informatieborden.

Lang gekoesterde wens
De komst van de informatieborden is een lang gekoesterde wens van de dorpsraad Ospel. Maar ook de andere dorpsraden zagen de meerwaarde in van een digitaal informatiesysteem.

Leefbaarheid vergroten
Bestuurslid Henk Venner van de dorpsraad Ospel was binnen een werkgroep de drijvende kracht die ervoor zorgde dat de gemeente een overeenkomst sloot met Suurland Outdoors. “Het aankondigen van activiteiten van verenigingen draagt bij aan de leefbaarheid van de kernen”, aldus Venner. Eerder turfde de dorpsraad Ospel binnen het verenigingsleven het aantal evenementen. “Het bruist in het dorp”, aldus Venner.

Kansen voor ondernemers
Chris Verstappen, voorzitter van de Ondernemersvereniging Nederweert (OVN), is ook blij dat de digitale informatieborden er zijn gekomen. De OVN had de komst van digitale informatieborden eerder opgenomen in haar toekomstvisie. Verstappen ziet kansen voor ondernemers, het centrum en voor het onder de aandacht brengen van bijvoorbeeld thematische activiteiten of de weekmarkt. Op een aantal borden kunnen ondernemers via Suurland adverteren.

Gratis boodschap plaatsen
Het plaatsen van een boodschap is gratis en kunt u regelen via nederweert.nl/digitale-informatieborden. Daar staan ook de locaties en de spelregels voor de activiteiten en evenementen die wel en niet in aanmerking komen voor plaatsing. Het informatiebord in Nederweert-Eind is het enige bord dat nog niet is aangesloten. De verwachting is dat dat begin september gebeurt.

Samen doen!
Henk Venner en Chris Verstappen hopen dat veel organisaties gebruik gaan maken van de borden. “Activiteiten en evenementen zijn een belangrijk onderdeel van onze samenleving”, aldus het duo. “Wat dat betreft is dat ook samen groots, samen doen!”